Tuesday, December 6, 2016

Making #FanArt; Part Two

Assalamualaikum and hi.




Rasa macam dah lama tak post pasal graphic ni hahaha, so untuk entri kali ni aku nak share cara aku buat art macam yang di atas tu. Aku bagi nama fanart memandangkan aku pun guna gambar artis korea sebab the real name aku taktau hahaha.



Macam biasa - Software : Adobe Illustrator



Mula-mula, kena create layer baru dulu - yang ni memang basic punya okay ; File - New - letak Width dengan Height - OK.

Lepas tu placekan gambar pilihan, macam aku ni aku guna yang transparent punya background - aku pilih gambar Doyoung from NCT.





Sekarang, cari Pen Tool then buat garisan tengah, buat la line tu ala-ala kertas yang kita koyak tu. Tengok contoh kat bawah ni.







Kemudian, buat lakaran guna Pen Tool jugak - aku buat sebelah saja sebab yang sebelah lagi aku nak biar gambar real punya. Rujuk gambar bawah.







Kat bawah ni pulak hasil selepas ni lakarkan balik guna Pen Tools tu and hasil aku dah siap color semua.







Ok, last part aku warnakan line yang aku buat awal-awal tadi dengan color putih and aku tambah ketebalan dia.

Lepas tu aku hias-hias sikit, ala-ala macam phone wallpaper.







Tadaaa !! Dah siap ~
So sebelah yang lukisan and sebelah lagi real punya.
Hahaha, ni just graphic biasa-biasa jaa.








Ada soalan boleh komen kat bawah, insyaallah aku balas.





Adios, sviors.

9 comments:

  1. Jeles tul tgk rii pndai edit ni.. Da panh cuba but fail.. Hahahaha.. Give up!

    ReplyDelete
  2. Oooo macam tu je caranya, terima kasih atas ilmu ni

    ReplyDelete
  3. talented rupanya. penah pakai photoshop je tu pon cs4 sbb lappy murah. sgt interested utk belaja lebih tp stop since sedar diri sgt tak kreatif. sakitnya tu di sini.

    ReplyDelete